Bokblogg. Faktisk.

Ja, faktisk.

Nå har jeg slettet alle mine tidligere, mer eller mindre surmagede innlegg fra denne bloggen, og starter med helt blanke ark. Jeg fikk idéen etter å ha lest en annen bokblogg. Nei, det kan ikke være for mange bokblogger. Vi leser alle forskjellige bøker og har forskjellig smak, så det argumentet bortfalt før det kom på bordet.

Jeg har en forfatter i magen selv, og jeg holder på med en bok – som også har blitt slettet og gjenskapt en rekke ganger, etter hvert som jeg selv har lært mer om forfatterhåndtverket. Ja, det er i aller høyeste grad et håndtverk.

Da jeg startet på den romanen for x antall år siden, ante jeg ingen ting om hvordan man bygger opp en roman, og skrev glatt 26 lange kapitler før tåka la seg tett rundt meg og manuset ble lagt vekk. Og gudskjelov for det, for da jeg tok det frem igjen etter et par år (!) og begynte å lese igjennom det, fant jeg fort ut at den var like interessant som de gamle telefonkatalogene. Dere som er født før 1990 husker telefonkatalogene. Den boka hadde vært for spesielt interesserte, og dem ville det ikke ha vært mange av, for å si det sånn.

Etter å ha fått antatt en rekke noveller i ukeblader både her hjemme samt i Sverige og Danmark, har jeg fått selvtillit på at jeg kan skrive, og derfor meldte jeg meg høsten 2014 på et skrivekurs i regi av Forfatterskolen – som jeg anbefaler på det varmeste til ALLE som går med en forfatterspire i magen. Det du ikke lærer der, kan ikke læres bort.

Gjennom Forfatterskolen har jeg også blitt gjort kjent med diverse nettsteder og videoer som har ett og annet å lære bort, så nå kjenner jeg at jeg har kunnskap nok til faktisk å klare å fullføre manuset mitt. Jeg har jo en historie å fortelle. Det er «bare» å få den ned i skriftform.

Denne skrivelysten henger tett sammen med leselysten, og er også noe av grunnen til at jeg fra sommeren 2016 har kastet meg over bøker som en sulten ulv kaster seg over rådyret. Vi må ha næring! Og selv om bøkene jeg leser ikke er den sjangeren jeg selv skriver, så lærer også de meg mye. En bakdel ved å ha gått kurs og lært en masse, er dog at jeg sitter og redigerer mens jeg leser, men det får være. Det får gå i boksen «Yrkesskade». Det er for øvrig også en grei ting å ta med seg: alle kan gjøre det bedre, og allikevel har de blitt utgitt, og mange av bøkene er pokker så gode!

Jeg begynner denne bloggen med boken «Mi briljante venninne» av

Legg igjen en kommentar

